torstai 27. heinäkuuta 2023

Inspiraationa elämä

 Neuletyö 18/2023


Hei! Mä olen miettinyt jo kauan, mikä on se mun inspiraation lähde, josta mä ammennan kaikki ideani. Minusta on tuntunut, että se kompassi on ollut kadoksissa jo pitkään. Mä en ole osannut kertoa sitä oikein koskaan, kun multa on kysytty inspiraation lähdettä. Niitä ideoita vaan tulee jostain, eikä ne ole tuntuneet liittyvän toisiinsa millään tavalla.

No. Nyt mä luulen keksineeni vastauksen tähän ikuisuus kysymykseen. Mä rupesin miettimään nimittäin asiaa eilen vähän toiselta kantilta. Mikä asia mun tähän mennessä suunnittelemia sukkia yhdistää? Vastaus tähän olikin yllättävän helppo löytää, kun mä kävin vähän läpi mun vanhempia sukkamalleja.

Mun sukkamalleissa on kuin onkin yksi selkeä yhdistävä tekijä. Mun sukkien inspiraationa on elämä. Se kaikki, mitä mun elämässä on meneillään milläkin hetkellä. Mä neulon mun sukkiin ajatuksia omasta elämästä ja tallennan ne omanlaisikseen muistoiksi.  Milloin kyse on mummina olemisesta ja milloin tyttären häistä tai milloin joku ystävä heittää mulle mielenkiintoisen sukkahaasteen.

Just nyt mulla on työnalla polttariaiheiset sukat, koska mun ajatukset pyörivät hyvin pitkälti tyttären tulevissa syyshäissä. Nämä kuvien sukat eivät ole tulossa kuitenkaan tyttärelle, vaan ne ovat joku johdannainen mielessä pyörivästä juhlapäivästä. Kuuluvathan polttaritkin häihin, vai mitä.

Niin. Sieltä mä näitä ideoita tosiaan taidan pääasiassa ammentaa, omasta elämästä ja sen iloista sekä suruista. Mun uusi iskulause tästä eteenpäin onkin ”Inspiraationa elämä”, mä en tosin tiedä missä mä sitä käyttäisin 😄 Mä ajattelin ruveta avaamaan näitä mun ideoita enemmän jatkossa myös Instan puolella. Jos muistan. Näistä polttarisukista mä kerron lisää sitten seuraavassa postauksessa, kun saan ensimmäisen sukan valmiiksi.

Kikkajohanna



2 kommenttia:

  1. Hyviä pohdintoja. Niin minullakin ne ideat "vain tulevat jostakin" ja usein inspiraationa on juurikin eri asiat vailla mitään yhteistä tekijää. Joskus luonto, joskus eläimet, joskus ihan mikä vain mikä on ollut mielessä silloin... Joskus saattaa tulla jokin pieni juttu mieleen, jonka ympärille rakennan tarinan tai teeman.

    Eli olisiko sitten minullakin inspiraationa elämässä olevat asiat / mielessä olleet asiat. Tämän takia olisi vaikea suunnitella esimerkiksi lehteen annetun kategorian/aiheen alla. Ellei se kategoria olisi sitten sellainen, jossa olisi jotain tuttua. Ja tämän takia myös oli vaikea suunnitella/osallistua tämänvuotiseen Arabia-kilpailuun, sillä edelliset arabialehdet oli liian paljon mielessä enkä osannut irtautua niistä ja kaikki tulleet ideat oli jo melkein otettu aikaisempiin lehtiin.

    Monesti sitä haluaa vaihtelua ja saatan hyppiä kirjoneuleesta palmikoihin ja pitsiin ja niiden välillä. Tämä vaatisi ehkä oman blogipostauksen ja katsotaan saisinko aikaiseksi jossain vaiheessa enemmän avattua asiaa. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, hyviä pohdintoja myös sulla! :) Ymmärrän hyvin sun pointin mallien suunnittelu vaikeuksista, jos niitä pitäisi suunnitella jonnekin lehteen jonkun tietyn teeman alle. Se rajoittaa suunnittelua jonkin verran ja deadlinet yms. pakkaa päälle. En sano sillä, etteikö se olisi silti kivaa. Itse en välttämättä halua sitoutua mihinkään pitempiin juttuihin tällä hetkellä, vaan mä haluan olla vapaa tekemään niinkuin itse tykkään :) Mä olen vetänyt nyt oman rajan siihen, että tämä on mulle rakas harrastus ja that's it. Täällä Suomessa alkaa olla jo niin paljon kovan tason suunnittelijoita, että mä en lähde edes kilpailemaan sinne. Mä en koe olevani niin hyvä suunnittelija, että mä löisin itseni läpi jossain vaiheessa ja löytäisin tarjottavien mallien maailmasta sen oman paikkani. Minusta on kiva olla sillä tavalla vapaa, niin ei tule paineita :)

      Tuon Novitan Arabia-kilpailun tasohan oli niin järisyttävän kova, että oksat pois. Mitä nyt jälkikäteen olen somessa kilpailuun suunniteltuja malleja nähnyt. Sieltä on tippunut aivan upeita neuleita pois väkisinkin. Itse jätin kilpailun ihan suosiolla väliin, koska mä jotenkin arvasin, että näin siinä käy :) Mä en jaksanut ruveta stressaamaan sillä asialla. Ehkäpä mä otan vielä osaa kilpailuihin, mutta tällä kertaa mä jätin sen väliin.

      Tee vaan tästä blogipostaus! Mun mielestä aihe on tosi mielenkiintoinen! :)

      Poista

SUKLAA- ja MANSIKKASYDÄN LAPASET

NEULEET 7 ja 8/2024 Heissanpådej! Ajattelin tehdä tänään tuplapäivityksen, koska minulla laahaa nämä blogipäivitykset nyt pahasti Instagra...