keskiviikko 19. heinäkuuta 2023

Neulootikon oma ammattisanasto

 No heissan! 

Olenpas mä ruvennut tosi ahkeraksi, kun kirjoittelen tänne taas. Mutta mikäpä siinä, jos juttua riittää. Ajattelin jutella tänään omista neulemuistiinpanoista ja kertoilla vähän mun tulevaisuudensuunnitelmista 😊 Ihan ekana mä ajattelin kysyä, minkälaisia muistiinpanoja sulla on tapana neuloessa tehdä? Onko sulla niille oma vihko, vai kirjoitteletko muistiinpanot vaikkapa kännykkään?

Tuo kännykän muistioon kirjoittaminen onkin tosi näppärä niksi, varsinkin jos sattuu olemaan lomalla jossain. Näin muistiinpanot kulkevat aina mukana. Mulla on muistiinpanoille oma vihko, mutta koska mä olen laiskanlainen ihminen, ei vihko yleensä täyty muistiinpanoista 😄 Mä aloitan vihkoon kirjoittamisen aina yhtä innolla, mutta sitten muutaman ohjeen jälkeen mun into lopahtaa.

Mulla onkin tapana tehdä pikamuistiinpanoja joko kaavion viereen paperille tai sitten kirjoitan ohjeen suoraan läppärille silloin, kun teen mallista jotain ”virallista” ohjetta. Minkälaisia nuo mun muistiinpanot sitten ovat. No, ne ovat aika lailla täynnä kaikenlaisia lyhenteitä ja numeroita. Voisi sanoa, että mulla on käytössä neulootikon oma ammattisanasto, jonka merkityksen ymmärrän vaan mä itse 😄 Sellainen oma salakieli.

Mulle on käynyt joskus niin, että en ymmärrä ohjetta enää itsekään, kun ohjeen kirjoittamisesta on kulunut jo aikaa. Nykyään mä ymmärrän omia muistiinpanoja kuitenkin jo aika hyvin, koska mä käytän aina samoja omia lyhenteitä niissä. Mä muistan mitä lyhenteet tarkoittavat. Tässä alla on yksi esimerkki mulle tyypillisestä muistiinpanosta. Tuo s/p tarkoittaa tietty silmukkaa puikolla tai puikoilla.

”Koko 30, Novita 7 Veikka, puikot 3,5 mm.

Joustin: 11 s/p 1o 1n joustinta 8 krsta.

Varsi: Lis. 1. krslla 1 s/p = 12 s/p. Neulo kaavio.

Kp: 8-8-8 à 24 krs, 24 s

Kiilat: 17-12-12-17 s

Kärki: Neulo 1 krs sin. Kun 7 s/p, kav. joka krslla.”

En tiedä onko kukaan edes huomannut, että mä otin keväällä kaikessa hiljaisuudessa omat neuleohjeet myynnistä pois, mutta näin tapahtui. Mä päätin lopettaa tämän myyntihomman pitkän harkinnan jälkeen. Syy lopettamiseen liippaa läheltä mun terveyshuolia, mutta niistä mä en tänne sen enempää kirjoittele. Neuleiden suunnittelua mä en usko lopettavani, mutta jatkossa mä teen sitä puhtaasti ihan vaan omaksi ilokseni.

Mä olen palaillut hissuksiin takaisin juurilleni, eli siihen mistä se ajatus tähän hommaan lähti. Bloggaamisesta ja rakkaudesta neulomiseen 💚 Jos multa sattuu syntymään tässä tulevaisuudessa kivoja sukkaohjeita, niin mä tulen laittamaan ne varmaan ilmaisina ohjeina tänne blogiin kaikkien saataville.

Oletteko muuten maistaneet koskaan pakastettuja viinirypäleitä? Se ei ole kuulemma mikään uusi juttu, mutta tutustuin siihen itse vasta äskettäin. Ai vitsi että ne on sitten hyviä! Ne muistuttavat sorbettia tai mehujäätä ja ovat helteellä mitä makein viileä syötävä. 😋 Nam! Tuli vaan mieleen, kun niitä päiväkahvin kanssa just syön 😊

Kikkajohanna




6 kommenttia:

  1. Minä kun teen paljon samaa mallia niin tärkeimmät silmukka- ja kerrosmäärät laitan vihkoon ylös. Kukaan muu niistä ei sitten ymmärräkkään yhtään mitään, enkä aina itsekkään tiedä mitä olen tarkoittanut. 😆 Eipä ole tullut pakastettua viinirypäleitä, mutta nyt pitää kokeilla, kiitos vinkistä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heissan! Tutulta kuulostaa :) Mulla on tapana laittaa tärkeimmät luvut ylös jonnekin kaaviopaperin nurkkaan tai suttupaperin reunaan, ja sitten mä ihmettelen mikä ihmeen ohje tämä on :D Pitäisi opetella oikeasti käyttämään sitä vihkoa, niin olisi kaikki muistiinpanot edes samassa paikassa :)

      Poista
  2. Mielelläni olisin ollut sinunkin lankajengikollega, mutta ymmärrän toki, että se on tehtävä niin kuin itsestä tuntuu.

    Mun muistiinpanot on vähän samanlaisia etten välillä niistä ymmärrä itsekään tai oikeastaan ne on aika lyhyitä: "luo xx s, kavenna yy, " ja jotain muuta pientä eli läheskään kaikkea ei ole laitettu muistiin :D Mikä siinä onkin että vaikea tehdä neuloessa muistiinpanoja. Niin ja ihan vihkoihin minäkin teen ja niitä vihkoja sitten kertyy kun samoille ruuduille suunnittelenkin. Välillä niitä on kiva selailla ja katsoa olisko jotain ideaa mitä työstää eteenpäin jos on ideapula tai ei tiedä mistä jatkaa (yleensä ohjeen julkaisun jälkeen tulee sellainen tyhjä olo). Mutta oon mä koneellekin suoraan kirjoittanut ohjetta samalla neuloessa, se vaan yleensä tarkoittaa sitä että pitää neuloa koneen ääressä vaikka mieluummin sitä neuloisi sohvalla tai parvekkeella tai kivemmassa paikkaa kuin pöydän ääressä.

    Minäkin tykkään kirjoittaa blogiin ja vielä ei oo tullut kyllästymistä, oikeastaan vaan into kasvaa kun on kivempi jakaa kivoja ja positiivisia juttuja varsinkin kun uutisetkin on ihan hulluja nykypäivänä että haluan ennemmin tuottaa positiivista sisältöä kuin lukea edes uutisia. Joten jatka vain blogia :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lämmin kiitos! Sun lankajengikollegana olisi ollut kyllä kiva olla! <3

      Mä kirjottelen niin paljon koneella kaikkea, että tuo käsinkirjoittaminen ja varsinkin kesken jonkun mielenkiintoisen neuleen tuntuu ihan hirveän isolta hommalta :D Silloin ei millään malttaisi keskeyttää tekemistä ja sitten mulle käy usein niin, että mä ajattelen muistavani luvut ilman muistiin kirjoittamistakin. No. Sitten käy niin, etten mä niitä tietenkään enää muista kun teen jo toista sukkaa, ja sitten mä lasken ekasta sukasta silmukoita ja kerroksia. Vanhuus ei tule yksin :D Siinä nuo vihkot ovat tosiaan tosi hyviä, että niihin voi aina palata takaisin :)

      Kiitos :) Kyllä mä jatkan tätä blogia, mä olen välillä vaan niin väsynyt, että tulee sen takia pidettyä taukoa. Mä olen ihan samaa mieltä uutisista. Niitä ei viitsi edes katsoa tai aina lukea. Kunpa positiivisuutta olisikin tässä elämässä enemmän <3 Kiitos kun tuotat positiivista sisältöä! <3

      Poista
  3. Ennenkuin edes aloin kirjoittamaan kommenttia, niin kävin laittamassa loput viinirypäleet pakkaseen... ei ole tullut mieleenkään... banaanin ja omenan lastuja olen pakastanut - kivoja "karkkeja" nekin. Ja heh heh... mitä tulee sukkiin, niin kudon ne aina "omalla mallilla"... tai paremminkin mallitta....
    Tämän tyyppistä syntyy multa
    https://repolainenreissaa.blogspot.com/2022/03/nukkumattisukat.html
    Pitäiskin joskus koota ja kuvata sukkiani... ne on kyllä niin omintakeisia... mut juuri mulle sopivia!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siis apua miten ihanat nukkumattisukat!! Just kävin äsken katsomassa. Tee ihmeessä lisää sukkia omalla mallilla, nuo on tosi hienot sukat :) Ja kokoa ihmeessä sukat ja kuvaa ne, aivan ihanan omintakeisia ovat <3 Jos et kehtaa laittaa niitä someen, niin on ne ihania muistoja siitä, mitä on tehnyt :) Itse kuvaan kaikki käsityöni. Sain sellaisen neuvon kerran entiseltä opettajaltani ja olen sitä noudattanut. Siitä on ollut monesti apua :)

      Poista

SUKLAA- ja MANSIKKASYDÄN LAPASET

NEULEET 7 ja 8/2024 Heissanpådej! Ajattelin tehdä tänään tuplapäivityksen, koska minulla laahaa nämä blogipäivitykset nyt pahasti Instagra...