torstai 13. heinäkuuta 2023

Saman näköiset sukkamallit sattumaako?

 Vakavasti puhuen, kiitos ja anteeksi!

Tuli tuossa mieleen eilen yksi juttu, kun törmäsin somessa ”tutun” näköiseen sukkamalliin. Se oli aika lailla samankaltainen kuin malli, jonka olen itse suunnitellut joskus alkukeväästä. Niiden idea oli sama kuin mulla. Kun mä katselin sitä, niin mä olin tietysti yllättynyt ja ennen kaikkea mulle tuli nolo olo. En ollut aiemmin nähnyt tuota mallia missään, enkä tiennyt että sellaiset sukat ovat edes olemassa. 

Kysynkin nyt sulta, joka suunnittelee omia malleja, että oletko sä törmännyt koskaan samanlaiseen ilmiöön? Onko sulle käynyt niin, että suunnittelet tietämättäsi lähes samankaltaiset sukat jonkun toisen kanssa? Mulle on käynyt niin pari kertaa ja voin sanoa, että se on todella noloa. Mulle tulee siitä tunne, että olen itse jonkin sortin huijari, ja että olen kopioinut oman ideani joltain toiselta, vaikka mulla ei olisi ollut mitään tietoa tuon toisen sukkamallin olemassaolosta ennen tätä. 

Tämä tilanne on oikea onnettomien sattumien summa. Olen miettinyt mistä se johtuu. Olenko nyt vaan liian tarkka? Vai enkö ole vaan yksinkertaisesti tarpeeksi valveutunut ja seuraa riittävästi tarjolla olevia malleja? Vai onko kaikki vaan jo aikojen saatossa ehditty yksinkertaisesti keksiä? Sukkamalleja on tarjolla satoja ja tuhansia.

Joka kerta, kun törmään sukkamalliin, joka jotenkin muistuttaa läheisesti omaani, tunnen syyllisyyttä ja suuren häpeän punan nousevan poskilleni. Olen myös äärimmäisen pahoillani tästä. Minulla ei ole tapana apinoida tai kopioida kenenkään toisen sukkamalleja koskaan tietoisesti. Uskot sen tai et.

Vastustan kopioimista ihan periaatteesta, mutta syyllistyn itse tahattomasti ja tahtomattani vahingossa samaan. Mun mielestä tämä ei ole reilua, mutta se on asia, jolle ei voi oikein mitään. Pyydänkin anteeksi, jos olen loukannut jotakuta sukkamalleillani joskus, se ei ole ollut todellakaan tarkoitus. En kuitenkaan pysty lupaamaan sitäkään, ettei näin käy enää koskaan, koska sattumalla on sormensa pelissä mukana.

Tätä keskustelua voisi käydä vaikka kuinka pitkään, sillä tässä ei ollut vielä läheskään kaikki, mitä aiheeseen liittyy. Jätän kuitenkin kommentoinnin omalta osaltani tähän. Voi olla, että tulen saamaan täällä somessa tästä kirjoituksesta turpiini, mutta otan nyt sen riskin, sillä en usko olevani ongelmani kanssa yksin. Rakkautta sinne! <3

Kikkajohanna





2 kommenttia:

  1. No voi kyllä! Tulee sellainen "voi apua" tunne kun näkee samanlaisen mallin josta ei ole ollut mitään tietoa. Mulle kävi yksien kämmekkäiden kanssa keväällä just näin. Yks toinenkin suunnittelija oli samaan aikaan suunnittelemassa samantyyppistä kämmekästä. Vaikka meillä oli myös eri elementtejä ja eri langatkin niin silti tuli tuo tunne . Yritän nykyisin ajatella että "great minds think alike" ja olla ottamatta noloutta, syyllisyyttä ja häpeää. Faktahan on että kaikki on varmaan jo keksitty neulesuunnittelussa niin nämä vain on tahattomia samankaltaisuuksia. Pyrin tuomaan malleihini "sitä omaa kädenjälkeä" tai "omaa tyyliä" vaikka en aina tiedäkään mikä se oma tyyli on. :D

    VastaaPoista
  2. Voi onpa kiva kuulla, etten ole ainoa laatuaan! :) Mun pitäisi myös opetella ottamaan paljon rennommin näissä suunnittelujutuissa, sillä kyllä se on tosiasia, että kaikki on ehditty jo keksiä tässä vuosikymmenten aikana, mitä tulee neulemalleihin. Mulla on myös tosi vaihteleva tyyli suunnitella, en tee siis millään vakkariväreillä tai tyylillä sukkia. Mun tyyli on tosi laaja ja mallit syntyvät sen mukaan, millaisia ideoita mulle tulee tai mitä toivotaan. Mä pyrin ottamaan aina toivojan kaikki mieltymykset huomioon, kun valkkaan sukkiin esim. värit. Olisihan se kiva olla tietty joku oma tyyli, mutta toisaalta mä olen sen luontoinen, että mä kyllästyn yhteen ja samaan tosi nopeasti :)

    VastaaPoista

SUKLAA- ja MANSIKKASYDÄN LAPASET

NEULEET 7 ja 8/2024 Heissanpådej! Ajattelin tehdä tänään tuplapäivityksen, koska minulla laahaa nämä blogipäivitykset nyt pahasti Instagra...