sunnuntai 22. tammikuuta 2023

Suomalaiset sukat

Neule 2/2023

Heippodei.

Täällä ollaan taas. Mulla laahaa nyt blogi vähän Instajulkaisujen perässä, mutta enköhän mä saa Instan vielä kiinni 😊 Kun mä sain nuo vävykokelaan sukat valmiiksi, eräs kaveri ehdotti mulle, että mä neuloisin Suomi aiheiset sukat miehelle. Niinpä mun tämän vuoden toka työ olikin suunnitella ne.

Ajatuksena oli tehdä jotain tosi suomalaista ja mikäs muu sitä on, kuin aidot villasukat 😊 No mä olin tietysti neulootikkona heti samaa mieltä tästä ja lupasin toteuttaa ne. Toivomuksena oli, että sukan varteen tulisi jotain kuviota ja muuten sukka voisi olla yksivärinen. 

 

Niin mä rupesin miettimään mikä olisi jotain tosi suomalaista, mitä sukan varteen voisi neuloa. Sellasta, mistä Suomi tunnetaan maailmalla. Mulle tulikin ekana mieleen Lappi, joulupukki ja porot. Nehän Suomesta maailmalla usein tiedetään, vai mitä? Mitään Nokia -sukkia mä en ajatellut nyt suunnitella.

Tämän jälkeen mä rupesin pohtimaan, mitä sellasta sukan varteen voisi neuloa, mistä Lappi sitten taas tunnetaan. Kaikki joulusukat mä jätin laskuista heti pois. No poroistapa Lappi taidetaan tuntea. Ne olisi sitä paitsi helppo neuloa sukan varteen. Lopuksi mä päätin lisätä sukkiin vielä Suomen lippuja.


Luonnoksia ja muistiinpanoja

Koska mä en osaa kerta kaikkiaan piirtää, mä suunnittelen kaikki sukkamallini aina suoraan Excel taulukkoon. Musta on paljon luontevampaa naputella kuvat sinne. Tätä onkin ihmiset joskus ihmetelleet. No. Mun mielestä ei ole olemassa vain yhtä oikeaa tapaa suunnitella sukkia ja se pätee moneen muuhunkin asiaan tässä elämässä.

Koska Exceliin on hidasta piirtää ja jos mun täytyy saada joku idea nopeasti muistiin, niin silloin mä vaan kirjotan sen jonnekin paperin nurkkaan. Mä muistan kyllä siitä, mikä ajatus mulla on ollut mielessä. Mulla on olemassa pieni kirjanenkin näitä ideoita varten, mutta mä unohdan aina kirjottaa sinne.

Sen takia mulla onkin varmaan sentin nippu suttupaperia ja muistilappuja läppärin vierellä. Se järjestys ennen kaikkea, vai mitä 😄 Mä lupasin laittaa tämän kaavion jossain vaiheessa tänne blogiin, kun joku sitä Instassa kyseli. Mä teen sen vasta helmikuun puolella, kun mä oon neulonut nämä sukat valmiiksi.

Kikkajohanna




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

SUKLAA- ja MANSIKKASYDÄN LAPASET

NEULEET 7 ja 8/2024 Heissanpådej! Ajattelin tehdä tänään tuplapäivityksen, koska minulla laahaa nämä blogipäivitykset nyt pahasti Instagra...