keskiviikko 9. elokuuta 2023

Pötköblokkivinkki

Vinkit ja niksit 2023

 Hupsista heijaa!

Tulipa tuossa sukkia kuvatessa mieleen yksi juttu. Millaisia sukkablokkeja sulla on käytössä? Mulla itselläni on käytössä sekä ostettuja, että itse tehtyjä blokkeja. Ajatus omien blokkien tekemisestä syntyi, kun tarjolla ei ollut oikein blokkeja, jotka olisivat olleet suoria pötköjä niin, että sukkia olisi saanut kuvattua nätisti edestä tai takaapäin.

Pohdittuani asiaa päätin tehdä niitä itse. Ostin siis kaupasta ohuita ja taipuisia, mutta napakoita muovitabletteja ja leikkasin niistä suoria blokkeja. Nämä tabletit löysin ihan Prismasta johonkin hintaan ja yhdessä paketissa oli neljä muovitablettia. Sain leikattua niistä neljä paria pötkömäisiä sukkablokkeja.

Itse tykkään, että nämä pötköblokit ovat olleet käytössä ihan super hyviä. Kun sen sujauttaa kirjoneulesukan sisään neulomisen jälkeen, silmukat avautuvat ja neule tasoittuu vähän jo siinä. Sukat on helppo kuvata niiden kanssa ja jos on tarvetta, niin ne helpottavat myös silmukointia. Viimeistellessä etikkavedessä uitetut ja kuivaksi puristetut sukat on helppo muotoilla niiden päälle muotoonsa kuivumista varten.

Tämä ohut muovi kestää vettä, eikä päästä tietenkään väriä. Sopivan kokoiset blokit olen saanut niin, että olen leikannut ihan tavallisilla saksilla suoran pötkön muovitabletista ja muotoillut siitä sitten sopivan kokoisen. Tällainen salainen niksi mulla on ja ajattelin vinkata siitä nyt myös sulle 😊 Itse olen tykännyt näistä pötköblokeista paljon ja käytän niitä jatkuvasti.

Tällaista tällä kertaa. Noista tyttären morsiussukista kerron ensi postauksessa sitten lisää. Ne ovat valmiit.

Kikkajohanna





4 kommenttia:

  1. Mun pitäis kyllä panostaa myös ihan ostettuihin blokkeihin. Oon nimittäin tehnyt näitä vastaavanlaisia sukkaplokkeja eri kokoihin. Varsinkin kun lasten sukkaplokkeja ei ole paljon olemassa niin nämä itsetehdyt ovat käteviä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, olen huomannut ihan saman. Lasten kokoihin ei tahdo löytyä sopivia blokkeja ja aikuistenkin koossa on vaan ne kolme standardikokoa tarjolla, noin :) Itse tykkään omista itsetehdyistä blokeista paljon :)

      Poista
  2. Minulla ei ole minkään laisia blokkeja vaikka ajatusta niiden hommaamisesta onkin ollut. Ihan vaan venyttelen ja taputtelen kostutetut sukat pyyhkeen päälle kuivamaan ja hyvin ovat kelvanneet. Minä en tuommoisia hienoja sukkia neulokkaan (en osaa) kuin sinä

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Käyhän se viimeistely ihan hyvin niinkin, ilman näitä blokkeja :) En tiedä, onko nuo blokit sitten vaan sellaista välineurheilua? En tiedä oliko parikymmentä vuotta sitten sellaisia vielä tarjollakaan, kun itse aloittelin neuleharrastusta :)

      Poista

SUKLAA- ja MANSIKKASYDÄN LAPASET

NEULEET 7 ja 8/2024 Heissanpådej! Ajattelin tehdä tänään tuplapäivityksen, koska minulla laahaa nämä blogipäivitykset nyt pahasti Instagra...