torstai 13. lokakuuta 2022

Mökki -palan tarina

Perintöpeittoprojekti

No heissan. Multa on jäänyt kertomatta sulle kokonaan tämän mökki -palan tarina ja se, mistä tämä idea sai alkunsa. Mutta eipä hätää, mä palaan nyt vaan ajassa kaksi vuotta taaksepäin siihen hetkeen, kun tämä ajatus syntyi. Mä yritän kertoa tämän asian nyt lyhyesti 😊

Eli. Mä mietiskelin kerran pari vuotta sitten, että mä haluaisin neuloa sellasen palapeiton, joka voisi periytyä sitten suvussa joskus eteenpäin. Peittoon mä halusin ikuistaa mun perheelle ja suvulle tärkeitä tapahtumia ja asioita, kuten lasten syntymät, ammatit, lastenlapset, häät ja niin edelleen.


Ensimmäinen pala

No. Mä en sitä asiaa kauan miettinyt, kun mulla oli jo eka pala suunniteltuna ja puikoilla. Tässä yllä onkin koko mun perintöpeittoprojektin eka pala. Se on tuollainen talvinen mökkimaisema. Syy, miksi mä halusin tehdä just tämän palan johtuu siitä, että mun suku on kotoisin pohjoisesta ja koska mä pidän talvesta. Musta on ihanaa, kun lumi narskuu jalkojen alla, pakkanen nipistelee poskia ja kaikkialla on ylettömästi vaan lunta.

Vuodenajat

Kun mä olin saanut sitten ekan palan valmiiksi, mä ajattelin, että mähän voisin laittaa muutkin vuodenajat peittoon mukaan. Mä tykkään nimittäin muistakin vuodenajoista, kuin vaan talvesta. Jokaisessa on ne omat hyvät ja huonot puolensa. Niin tapahtui ja tässä yllä olevassa kuvassa on esillä nyt kaikki vuodenajat. Seuraavaksi mä rupesin sitten suunnittelemaan vähän henkilökohtaisempia paloja. Mä haluankin nostaa tässä muutaman palan esiin ihan erikseen ja kertoa niistä sulle vähän lisää 😊


Mun lempparipala

Tässä yllä on kaivinkone -pala. Se on yksi mun ehdottomia lemppareita tässä perintöpeitossa tähän mennessä. Se on muisto mun pojasta ja aika moni varmaan arvaa jo miten 😊 Mä olen suunnitellut ja piirtänyt nämä kaikki perintöpeiton palat itse. Aiheet mä olen ammentanut tietysti meidän perheemme ja sukumme elämästä. Tästä palasta mä tykkään aivan erityisen paljon ja olen ehkä hiukan ylpeäkin siitä. 

Huumorinkukkia

Tämä (mun omasta mielestä) hauska lammas -pala oli pakko saada myös mukaan perintöpeittoon. Siinä kaksi lammasta tuijottaa mua peitosta aika kyllästyneen olosena ja miettii, että tuossa on taas yksi semmonen lankahamsteri. Me on laskettu lasten kanssa niin paljon leikkiä mun järjettömän kokosesta lankavarastosta ja lankaostoksista, että siitä oli kiva ikuistaa yksi muisto peittoon. 


Tässäpä muutama tarina tästä mun perintöpeitosta sillain lyhyesti ja siitä, mistä se mökki -pala on saanut alkunsa. Tässä tekstin yllä on vielä iso kuva näistä perintöpeiton paloista. Tässä kuvassa ei ole kaikki palat mukana. Niitä on valmiina mulla nyt noin 25 kappaletta. Mä laskin, että mä tarvin siihen peittoon yhteensä 88 palaa.

Eli tekemistä riittää vielä. Jos joku sitten ihmettelee, että mitä tuo luku 2021 tuossa yhdessä palassa tarkoittaa, niin sen piti olla tämän peiton valmistumisvuosi. En mä ole kuin vuoden myöhässä vasta aikataulusta, että vielä siis ehtii 😄 Onneksi tällä peitolla ei oikeasti ole kiire. 

Seuraavat palapeiton palat on jo työnalla ja mä oon aatellut vähän, että mä laitan yhden silmukointiohjeen tänne blogiin, kun se valmistuu. Jos vaikka joku tykkäisi sitä jossain käyttää 😊 Mua huvittaa hiukan se, että näistä paloista piti tulla ensin tyynynpäällinen, mutta nyt mä olen muuttanut mieltäni ja olen kiikun kaakun kahden työn välissä 😄 Saapa nähdä miten käy.

Heissanpa hei,

Kikkajohanna



   

2 kommenttia:

  1. Aivan uskomattoman hieno idea ja aivan uskomattoman hienoja paloja. Siis WAU! Mulla on vaan yksivärisiä paloja (tällä hetkellä 33 kpl). Ajattelin joskus, että käytän jämälankoja niihin. Nyt ne on unohtuneet johonkin kaapinperälle. En oikein tiedä, tulisko niistä joku peitto. Kaikki on 7 veljestä langoista, samoilla silmukka- ja kerrosmäärillä ja ne on silti vähän erikokoisia..... saisko pingottamalla samankokoisiksi.... sitä olen miettinyt.
    Tämä sinun blogi jäi nyt seurattavaksi, on sen verran mielenkiintoinen :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kun ihana kuulla!! <3 Mullakin vaihtelee tuo neuletiheys aina välillä hiukan, kun vaihtaa puikot ja langat nyt vaikka ohuempiin, kuin mitä on viimeksi käyttänyt. Mä oon ajatellut että se tasottuu kyllä, kun palat viimeistelee kastelemalla ja pingottamalla ja ompelee vaan yhteen :) Kun niissä on kuitenkin samat silmukka- ja kerrosmäärät.

      Poista

SUKLAA- ja MANSIKKASYDÄN LAPASET

NEULEET 7 ja 8/2024 Heissanpådej! Ajattelin tehdä tänään tuplapäivityksen, koska minulla laahaa nämä blogipäivitykset nyt pahasti Instagra...